Xenonová výbojka
Zdroje světla od 60. let minulého století našly svou nejsilnější zástupkyni v xenonové výbojce. Zprvu jen pro promítačky, následně i v jiných aplikacích včetně předních světlometů automobilů. Obliba xenonových výbojek má důvod především v extrémní životnosti několik tisíc provozních hodin a teplotě vytvářeného světla. Ta se pohybuje až kolem hodnot 6.000 K stejně jako u přirozeného denního světla.
Baňka výbojky je plynem naplněna s vysokým přetlakem, a proto si zaslouží opatrnost při manipulaci. Uvnitř ní jsou umístěny wolframové elektrody, mezi kterými je vysokým napětím zažehnut elektrický oblouk.
Při výběru xenonové výbojky pro vaše auto můžete narazit na označení D1S a D2S. Liché číslo v názvu říká, že xenonová výbojka obsahuje i potřebnou roznětku, sudé pak, že roznětka naopak součástí zdroje není. Obě varianty jsou přitom vhodné pro lampy s čočkovou konstrukcí.
Odpínač
Odpínač je přístroj sloužící v elektrických obvodech pro viditelné odpojení zařízení od napětí. Jde o prvek bezpečnosti, který odepíná či zapíná jmenovitý proud. Oproti odpojovači ale nemá funkci odpojení zkratového proudu. K tomu pak slouží pojistkový odpínač s předřazenou pojistkou, která má za úkol řešit právě případné zkratové situace.
Odpínač či pojistkový odpínač je důležitým zabezpečovacím prvkem určeným nejen pro ochranu spotřebičů a ostatních v obvodu zapojených přístrojů. Jde i o řešení případného požárního rizika v domech, bytech, kancelářských, skladových i výrobních prostorech. Nárůst proudu nad jmenovité hodnoty současně znamená vznik nebezpečně vysokých teplot, které by mohly zapříčinit zahoření. Tomu odpínač spolehlivě zabrání.
Odpojovač
Odpojovač je bezpečnostní prvek elektrických obvodů bez zátěže. Slouží k okem viditelnému odpojení spotřebičů od napětí výhradně v případě, že jimi neprochází proud. To je zásadní rozdíl ve funkci odpojovače a pojistkového odpínače, který v obvyklém provedení odpojuje pouze jmenovitý proud.
Vyskytuje se například v podobě pojistkového odpojovače či mechanického odpojovače baterií. Ten důvěrně znají příznivci spáleného benzínu, kteří jím ochraňují autobaterie svých garážovaných a opečovávaných historických nebo jen víkendově využitých automobilů před vybíjením v klidovém stavu.
Instalace odpojovače bývá často kombinována s použitím uzemňovače. Opět jde o mechanický spínač, tentokrát ale určený, jak jeho název dostatečně naznačuje, k uzemnění části obvodu. Po určitou dobu je schopen vést i zkratový proud.
Oddělovací transformátor
Transformátor, který slouží ke galvanickému oddělení síťového napětí proti zemi, se v elektrotechnice nazývá oddělovací transformátor. Po dotyku pouze jednoho z výstupů takového zařízení je transformátor bezpečný, nesmí však dojít k vodivému spojení dvou vodičů.
Zdroje světla od 60. let minulého století našly svou nejsilnější zástupkyni v xenonové výbojce. Zprvu jen pro promítačky, následně i v jiných aplikacích včetně předních světlometů automobilů. Obliba xenonových výbojek má důvod především v extrémní životnosti několik tisíc provozních hodin a teplotě vytvářeného světla. Ta se pohybuje až kolem hodnot 6.000 K stejně jako u přirozeného denního světla.
Baňka výbojky je plynem naplněna s vysokým přetlakem, a proto si zaslouží opatrnost při manipulaci. Uvnitř ní jsou umístěny wolframové elektrody, mezi kterými je vysokým napětím zažehnut elektrický oblouk.
Při výběru xenonové výbojky pro vaše auto můžete narazit na označení D1S a D2S. Liché číslo v názvu říká, že xenonová výbojka obsahuje i potřebnou roznětku, sudé pak, že roznětka naopak součástí zdroje není. Obě varianty jsou přitom vhodné pro lampy s čočkovou konstrukcí.